Regler for Skrivebua

Den gamle skrivebua er borte, men vi prøver å få det i gang igjen.

Send inn tekster og forslag til hei@contentish.no.

Regler:

I utgangspunktet er Skrivebua et sted for skjønnlitterær skriving. Det betyr at du kan sende inn dikt, noveller, korte historier og serier. Du kan også skrive kåserier, kronikker og bokanbefalinger.
Tekstene skrives på norsk eller engelsk. Tekster på andre språk blir fjernet. Enkelte ord og setninger kan godkjennes hvis det har betydning for teksten.

Vi har i tillegg en SMS-tjeneste som kan brukes til små dikt og livsbetraktninger. Tekster som bare har som formål å tipse andre om musikk, filmer eller andre nettsteder passer ikke inn på Skrivebua, «kontaktannonser», og tulletekster vil også bli slettet.

Det er ikke lov å legge ut tekster som:

  • inneholder personhets
  • er ment å mobbe eller henge ut privatpersoner
  • strider mot personvernet og norsk lov
  • er rasistiske
  • er pornografiske
  • har som mål å forherlige vold, selvmord og selvskading
  • innholder detaljerte, konkrete beskrivelser eller oppfordrer til selvskading og selvmord

Ingen tekster vil bli brukt i andre sammenhenger uten at forfatteren kontaktes eller krediteres,
år kontakt med forfatteren, vil redaksjonen avgjøre om tekstene skal benyttes i andre sammenhenger eller ikke.

Vi oppfordrer alle til å lagre en kopi av egne tekster.

Tekster vi bør være varsomme med

Vi har ingen tema som er forbudt, men vi er forsiktige med å legge ut tekster som handler om selvskading, selvmord, incest, overgrep og voldtekt.

Dere har lov til å skrive om sorg, død og vonde følelser i forbindelse med dette, men unngå konkrete og/eller detaljerte beskrivelser. Det vil være måten det er skrevet på som avgjør om det blir slettet eller ikke.

Vi setter den litterære ytringsfriheten høyt, og vi ønsker ikke å hemme noen i skriveutfoldelsen. Samtidig er Skrivebua et offentlig nettsted, og vi har ulike hensyn å ta.

Vær varsom-plakaten (Norsk presseforbund) sier: «Vær varsom ved omtale av selvmord og selvmordforsøk. Unngå omtale som ikke er nødvendig for å oppfylle allmenne informasjonsbehov. Unngå beskrivelser av metode eller andre forhold som kan bidra til å utløse flere selvmordshandlinger».

Noen har behov for å skrive om disse temaene. Det er vanskelig for oss å avgjøre om en tekst er et rop om hjelp eller om det rett og slett bare er en litterær tekst om selvmord/selvskading. På Eksterne lenker finner du nettsteder der det er mulig å få hjelp dersom du har problemer.

 

Retting av skrivefeil

Vi retter ikke skrivefeil på tekster som ikke enda er lagt ut. Om du finner feil i noe du allerede har lagt ut:
Skriv hva du vil ha endret i kommentarfeltet under teksten, så fikser vi det. Du kan også sende e-post. Om det er flere enn tre feil retter du selv opp teksten og sender den inn på epost til oss.

Les gjennom teksten din før du sender den inn, så unngår du en tekst med skrivefeil som vil irritere deg etterpå.
Hvis du kopierer fra Word, bør du markere teksten etter innlimingen, bruke Remove formatting Remove formatting
som du finner når tekstbehandleren er aktivert. Da slipper du å få tull med oppsettet på teksten din.

Om kommentarer

Vi må passe på at vi ikke ødelegger skrivegleden for noen her på Skrivebua. Alle skal få skrive uansett nivå. Det er bedre å la være å kommentere en tekst enn å ødelegge noens skriveglede.

Kommentarer som ‘Fint’, ‘Bra tekst’ og lignende er bedre enn ingen kommentar. De fleste er på Skrivebua for å bli bedre å skrive, og vil sette pris på om du forsøker å si litt mer om hva du synes.

Skrivebua er ikke noen chattekanal. Selv om det er vanskelig å unngå noe chat, må dere prøve å holde dere til å kommentere tekster. Vi har opprettet en egen «Chat – og bli kjent» der dere kan snakke fritt.
Du finner den på Diskusjonstorget med lenke fra forsiden.

Interne diskusjoner og krangler holdes unna kommentarfeltet. Husk at alle kan lese hva dere skriver og at kommentarene blir liggende.

Dette er eksempler på kommentarer som blir slettet:

  • Drittdårlig tekst
  • Hallo, skulle dette være interessant?
  • Kjedelig. Likte det ikke.
  • Den var kort

Kommentarer av typen tja, lol og hmm går rett i søppelbøtta.

Det er selvfølgelig lov å ikke like en tekst, og å si det i en kommentar. Men da er det ekstra viktig å fortelle hvorfor man ikke liker den, og eventuelt komme med noen råd som etter din mening kan gjøre teksten bedre. Tenk på hvordan du selv vil reagere hvis du får en negativ kommentar.

Vi sletter førstekommentarer på egne tekster som ikke er helt nødvendig. Alle er spente på hva andre synes. Vi sletter kommentarer som «Kommenter denne, davel!» eller «hva synes dere?»
En sterk oppfordring blir derfor: Ikke vær den første til å kommentere din egen tekst, hvis det ikke er helt nødvendig, men du kan bruke kommentarfeltet til å be om rettelser, også som førstekommentar.

Når vi oppdager dobbel-kommentarer, sletter vi den ene.

Plagiat

Det er ikke lov å legge ut tekster som andre har skrevet. Det regnes som plagiat og er tyveri på lik linje med nasking i butikkene.

Vi i redaksjonen er glad for all hjelp vi får fra dere der ute når det gjelder plagiat. Takket være dere klarer vi å luke ut mye.

Husk at det ikke er hyggelig å bli anklaget for plagiat. Prøv derfor å være rimelig sikker dersom du kommer med en plagiatbeskyldning. Det kan selvfølgelig forekomme at man plagierer uten at det er en bevisst handling. Derfor bør vi alltid holde en saklig tone når vi påpeker plagiat.

I utgangspunktet er det meningen at du skal ha én profil, men noen ønsker av ulike grunner å ha flere. Hvis du har flere profiler enn du bruker, kan du sende oss en e-post, og be oss slette de(n) som ikke er i bruk. Tomme profiler slettes med jevne mellomrom.

Vær varsom med å oppgi noens fulle navn eller informasjon du vil holde for deg selv. Navn du oppgir i tekster, kommentarer, strøtanker og profilen kan googles.

Det er ikke lov å laste opp ferdigbakgrunner, musikk, java, flash, i-frames osv. på profilsidene. Dette
kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for datamaskiner. Alt dere laster opp fra andre steder kan inneholde virus. Du kan heller ikke ha bakgrunnsfarge på profilen din. Det er mulig vi kommer til å tillate det senere. Foreløpig kan vi ikke tillate det pga elementene som ligger på siden, som da vil vises som hvite blokker. Vi forbeholder oss retten til å fjerne linker og lignende hvis vi oppfatter dem som upassende.

Personvern

Husk at alt du legger ut på nettet kan leses av andre. Selv om du ikke bruker ditt eget navn kan opplysninger du kommer med, gjøre at andre skjønner hvem du er. Vær forsiktig med å komme med private opplysninger om deg selv. Ikke oppgi navnet på skolen du går på eller hvilken klasse du går i,
da det kan gjøre det for lett å finne deg. Husk at alle kan utgi seg for å være hvem de vil på nettet.

Bilder man ikke har rettigheter til eller har fått tillatelse til å bruke, kan man ikke legge ut på nettet. Bilder av andre personer kan ikke legges ut uten at de har gitt tillatelse til det. Skrivebua har ikke ansvar for bilder medlemmene legger ut.

Personvern kan defineres og beskrives på mange ulike måter. Sentralt står imidlertid det enkelte menneskets ukrenkelighet og krav på respekt fra andre mennesker, respekt for egen integritet og privatlivets fred. Personvernet er derfor nært knyttet til enkeltindividers muligheter for privatliv, selvbestemmelse og selvutfoldelse. Se dubestemmer.no

utviklet av braadland as // © 2024
optimalisert med Sonar SEO
annonsere? // advertise?